Din virksomheds omdømme og image er en kæmpe del af den succes, som din virksomhed kan få. Derfor er det vigtigt at kunne kontrollere, hvordan virksomheden bliver brandet og ikke mindst, hvordan den bliver opfattet af omverdenen. Det er så her, at en god PR strategi kommer ind i billedet. Læs med her i artiklen og find ud af, hvad PR egentlig dækker over, og hvordan man kan få hjælp til at lægge en god PR strategi.

Hvad er public relations?

PR er en forkortelse for det engelsk begreb public relations. Public relations går i bund og grund ud på, hvordan et image bliver kommunikeret ud, og ikke mindst hvordan det bliver opfattet. Det er en kommunikationsdisciplin, som er utroligt vigtigt, når man skal kommunikere til interne eller eksterne relationer til virksomheden. Bergebet bruges ofte om en virksomheds kommunikation i det offentlige rum, og hvordan den påvirker opfattelsen af virksomheden.

PR har stor troværdighed, da det ikke er virksomheden selv, der danner meninger og laver historier, men derimod andre kilder, som f.eks. journalister, kunder eller opinionsdannere. Dette betyder dog også, at det kan være svært at styre den omtale, som man får. Derfor skal man lave en PR strategi.

Hvorfor betyder en god PR strategi så meget?

Som sagt er en virksomheds omdømme særligt vigtigt for virksomhedens værdi og succes. Et godt eller dårligt omdømme kan være knald eller fald for en virksomhed. En PR strategi kan gøre utroligt meget når det kommer til omtalen og opfattelsen af en virksomhed. Hvis man spinner en uheldig historie rigtigt og reagerer på den rigtige måde, kan man vende en ellers dårlig historie til en succeshistorie for virksomheden, og dermed vinde den offentlige mening over på sin side. Dette gælder både om historierne skal ud i nyhedsmedierne, eller om det mere er noget, som skal florere på de sociale medier. Uanset hvad er det et spørgsmål om at bruge det rigtige ordvalg og se historien fra den rigtige synsvinkel. Alt dette kan dog være svært at takle, hvis man ikke har den rigtige træning, så derfor kan det være en fordel at få hjælp fra et integreret kommunikationsbureau.

Hvordan kan et integreret kommunikationsbureau hjælpe med en PR strategi?

Som sagt handler en god PR strategi om at vinkle historien rigtig og skabe en god opfattelse af virksomheden. Da historierne aldrig skrives af virksomheden selv, men derimod af journalister og andre, kræver det et særligt kendskab til branchen at kunne styre historien. Et integreret kommunikationsbureau som f.eks. Discus Communications i København har stor viden omkring journalistisk, journalisternes arbejdsmetoder og deres interesseområder når de skal udgive nyhedshistorier. Derfor kan de hjælpe med at vinkle presseudgivelser således, at det både har nyhedsinteresse for medierne samtidig med at det fremstiller virksomheden i et godt lys. Derudover kan de også hjælpe med PR strategier til bl.a. produktlanceringer og anmeldelser af produkter, sådan at ikke kun virksomheden, men også dens produkter får positiv omtale i medierne såvel som i den generelle befolkning.

Skriv din kommentar

Skriv din kommentar her
Skriv dit navn her